Recenzie: Branding pe Frontul de Est, Aneta Bogdan
,,Partea cu reputația a fost adânc îngropată în timpul comunismului – poate și de aceea este atât de greu să o readucem acum în prim-plan: în România, reputația nu contează prea mult în acest moment… Reputația a devenit pentru majoritatea românilor doar un cuvânt golit de conținut, iar în cazul cel mai bun, un atribut pe care suntem gata să îl acordăm foarte ușor străinilor sau românilor care trăiesc în afara țării. Dar niciodată nouă, celor dinăuntru.„
Este partea de început a cărții ,,Branding pe Frontul de Est” și tare mi-am dorit ca ,,pesimismul” (este de fapt un realism) ce se anunța, să ia o altă formă. Când faci o retrospectivă a brandingului din țara ta, cu tot dinădinsul îți dorești ca valoarea să fie asociată mereu cu brandurile de aici. Realitatea este însă alta și este crudă, iar în parte, Aneta Bogdan atribuie această realitate vechii culturi comuniste și corupției instituțiilor statului: ,,Dacă vrei să ai reputație, nu te poți asocia cu parteneri care nu au și nu sunt interesați în a-și construi reputația” (Aneta Bogdan).
Nu întâmpăltor, aduce Aneta în discuție modul în care operează diferitele companii care au afaceri cu statul român, iar cititorului îi este arătat efectul invers al unui branding corect. Top 100 companii care fac afaceri cu statul român, sunt companii care s-au străduit să nu fie vizibile publicului larg. Dacă ar fi făcut-o, probabil că ar fi fost forțate să se supună corectitudini și principiilor de afaceri.
Cu alte cuvinte, am putea deduce că refuzul de a-și construi un nume este echivalentul refuzului de a-și asuma un drum corect. Practic, autoarea cărții – Aneta Bogdan – vine cu o serie de exemple pozitive și negative din practica celor care activează în zona în agenții de branding.
Cititorul (specialist sau nu) va beneficia de expertiza unui ochi format, deoarece Aneta Bogdan vine cu o serie de modele de ,,așa da” / ,,așa nu”. Modelele acestea pot servi drept lecții, atât pentru specialistul din agenția de branding, cât și pentru antreprenorul dornic să cunoască cât mai multe date, pentru o poziționare corectă a produselor și serviciilor românești.